NAJPOZNATIJI psiholoki eksperiment svih vremena, stanfordski zatvorski eksperiment, koji je stekao gotovo kultni status u modernoj znanosti, zapravo je la, pie Ben Blum za internetski portal Medium.
Philip Zimbardo, mladi profesor psihologije sa Sveučilita u Stanfordu, 1971. godine proveo je pokus u kojem je izgradio lani zatvor i u njega zatvorio devet lanih zatvorenika i devet lanih čuvara. Studenti, svi odreda mukarci, javljali su se dobrovoljno putem oglasa u novinama za sudjelovanje u eksperimentu i dobivali poprilično dobre dnevnice za sudjelovanje. Tim čuvara sastojao se od Zimbarda i ačice njegovih studenata.
Inscenirani rezultati
"Stanfordski zatvorski eksperiment (The Stanford Prison Experiment, skraćeno SPE) koristi se danas uglavnom za podučavanje činjenice da je nae ponaanje uvjetovano drutvenim ulogama i situacijama u kojima se nalazimo. No dublja i mnogo mračnija pretpostavka ovog eksperimenta jest da u svima nama čuči skriveni sadizam, koji samo čeka priliku da se oslobodi. Tom pretpostavkom objanjeni su masakri u Vijetnamskom ratu, armenski genocid i uasi holokausta. Potvrdu i simbol uasne agonije koju jedan čovjek moe nanijeti drugome, stanfordski zatvorski eksperiment pruio je u liku Korpija i u njegovom čuvenom mentalnom slomu, koji se dogodio samo 36 sati nakon početka eksperimenta, a koji je navodno uzrokovala okrutnost njegovih vrnjaka.
Postoji samo mali problem: Korpijev mentalni slom bio je prevara.
"Svatko tko je liječnik morao bi znati da sam glumio," govori mi Korpi. "Ako posluate snimku, nije nimalo suptilna. Nisam tako dobar glumac. Mislim da sam obavio prilično dobar posao, ali sam vie histeričan nego psihotičan."
"Prihvatio sam posao jer sam mislio da ću moći svaki dan sjediti sam i učiti za svoje zavrne ispite", dodaje Korpi. "Prvi dan bio je stvarno zabavan. Pobuna je bila zabavna. Nije bilo posljedica. Znali smo da nam čuvari ne mogu nauditi, da nas ne mogu ozlijediti."
Za Korpija je najstranija stvar u eksperimentu bilo to to su im rekli da, neovisno o njihovoj elji da odustanu od svega, nisu smjeli otići.
"Bio sam potpuno okiran. Jedno je pokupiti me u policijskom autu i odvesti u zatvor, ali zaista su pretjerali kada su rekli da ne smijem otići. Pomislio sam: 'O moj Boe.' Tako sam se osjećao."
Drugi zatvorenik, Richard Yacco, prisjeća se da je bio iznenađen drugog dana eksperimenta kada je pitao jednog čuvara kako da odustane od svega i onda saznao da to ne moe učiniti. Treći zatvorenik, Clay Ramsay, bio je toliko uasnut kada je saznao da ne moe odustati da je započeo trajk glađu. "Smatrao sam to stvarnim zatvorom jer si morao učiniti neto to bi ih zabrinulo kako bi izaao", objanjava mi Ramsay."
-->
Propusti u eksperimentu
"Kada sam se obratio Zimbardu vezano za Korpijeve i Yaccove tvrdnje, odmah je porekao da su bili primorani ostati. "To je la," rekao je. "To je la."
Nakon to sam mu pustio snimke koje je pronaao francuski filma Thibault Le Texier, koji u svojoj knjizi Povijest jedne lai navodi razne nove dokumente o eksperimentu koji pričaju jednu sasvim drugačiju priču od one slubene, Zimbardo je promijenio miljenje. Priznao je da su studenti na obrascima koje su potpisivali prije eksperimenta imali navedenu frazu "Naputam eksperiment", koju su morali izgovoriti u slučaju da uistinu ele van iz svega. Tek nakon to izgovore cijelu rečenicu, mogli su biti oslobođeni.
No obrasci koje su Zimbardovi studenti potpisivali, koji se također mogu pronaći online na njegovoj web stranici, ne sadre nikakav spomen fraze "Naputam eksperiment".
Iako Zimbardova standardna priča o eksperimentu nudi emocionalne reakcije zatvorenika kao dokaz jačine utjecaja okoline i ponaanja čuvara na njih, stvarnost ipak daje puno jednostavnije i manje dramatično objanjenje, koje je za Zimbarda moglo imati i pravne posljedice.
Korpi mi objanjava da u ivotu najvie ali za time to nije tuio Zimbarda: "Sramotno! Trebali smo učiniti neto."
-->
Ključni akteri
"Iako Zimbardo voli pričati da su čuvari postali nasilni sami od sebe, iskrenija verzija priče sadri i orijentacijske sastanke čuvara koji su se odvijali prije samog početka eksperimenta, gdje je Zimbardo objanjavao koja je točno uloga čuvara i to sve smiju činiti kako bi kod zatvorenika uzrokovali stanje straha i nemoći.
"Ne smijemo ih fizički zlostavljati ili mučiti", rekao im je Zimbardo u snimkama prvi puta objavljenim deset i pol godina nakon eksperimenta. "Moemo stvarati dosadu. Moemo stvarati frustraciju. Moemo u njih usaditi strah, donekle⌠Mi imamo potpunu kontrolu nad situacijom. Oni nemaju nita."
Velik dio sastanka oblikovao je David Jaffe, student koji je sluio kao nadzornik, a čija se uloga u Zimbardovom eksperimentu dugo zanemarivala. Jaffe i njegovi kolege smislili su cijelu ideju o simuliranom zatvoru mjesecima ranije u sklopu zadatka za jedno Zimbardovo predavanje, a Zimbardo je toliko bio oduevljen količinom drame i konceptom da je odlučio isto iskoristiti u puno duem vremenskom okviru. Budući da Zimbardo nikad nije posjetio stvarni zatvor, Jaffe je uredio koncept svega prema vlastitom istraivanju i prema savjetima Carla Prescotta, biveg zatvorenika zatvora San Quentin, kojeg je Jaffe doveo kao konzultanta.
Iako je Zimbardo često navodio da su čuvari razvili svoja vlastita pravila, većina njih je zapravo tokom tih orijentacijskih sastanaka bila kopirana iz Jaffeovog pismenog rada. Jaffe je također ponudio daljnje ideje za maltretiranje zatvorenika, uključujući i vađenje trnja iz prljavih deka koje su prethodno bile bačene u travu.
Kada je eksperiment započeo, Jaffe je eksplicitno upozoravao i ispravljao čuvare koji se nisu ponaali dovoljno grubo, potičući tako upravo ono patoloko ponaanje za koje je Zimbardo tvrdio da je nastalo samo od sebe."
-->
Doseg studije
"Prema Alexu Haslamu i Stephenu Reicheru, psiholozima koji su sudjelovali u kreiranju replike eksperimenta u Velikoj Britaniji 2001. godine, ključan faktor u poticanju ljudi na okrutnost je figura vođe koja ih uvjerava da čine stvari u ime vieg moralnog dobra s kojim se poistovjećuju - primjerice, u ime znanstvenog napretka ili zatvorske reforme.
Iako je nama objanjeno da su čuvari maltretirali zatvorenike u stanfordskom zatvorskom eksperimentu zbog moći koju su podrazumijevale njihove uloge, Haslam i Reicher napominju da je to ponaanje proizalo iz njihove identifikacije s eksperimentom, koju su Jaffe i Zimbardo poticali gdje god su mogli. "Zapanjen sam lakoćom kojom mogu isključiti svoju osjetljivost i brigu za ostale u ime 'dobre stvari'", primijetio je sam Jaffe u jednoj samoprocjeni.
Stanfordski zatvorski eksperiment omogućio je Zimbardu poziciju najuglednijeg ivućeg američkog psihologa. Postao je glavni autor jednog od najpopularnijih udbenika u svom polju te voditelj serijala Otkrivanje psihologije, koji se upotrebljavao u srednjim kolama i na fakultetskim predavanjima diljem zemlje te se prikazuje i dan danas. U obje instance pojavljivao se stanfordski zatvorski eksperiment. Njegova popularnost proirila se i izvan granica SAD-a.
Iako stručnjaci već odavno dovode Zimbardov rad u pitanje, nisu uspjeli smanjiti popularnost Zimbardove priče. Privlačnost koju eksperiment ima za javnost čini se vanijom od njezine znanstvene vjerodostojnosti, moda zato to nam prenosi priču o nama, u koju očajnički elimo povjerovati; da mi, kao individue, zapravo ne moemo biti odgovorni za uasne stvari koje ponekad radimo.
Za profesore psihologije, stanfordski zatvorski eksperiment pouzdana je zadovoljtina za mase, uglavnom predstavljena s mnogo ivopisnih i uznemirujućih videosnimaka.
"Uhvati vas vrtoglavica kada ga pogledate", objanjava Le Texier. "Pomislite âO moj boe, I ja bih mogao biti nacist. Mislio sam da sam dobra osoba, a sada otkrivam da mogu biti to čudoviteâ. Istovremeno je i ohrabrujuće, jer iako postanem čudovite, to se nije dogodilo jer sam u svojoj sri zao, nego zato to je situacija takva. Mislim da je upravo zbog toga eksperiment bio toliko popularan u Njemačkoj i istočnoj Europi. Ne osjećate se krivo. âOh, u redu, takva je bila situacija. Svi smo mi zapravo dobri. Nema problema. Situacija nas je natjerala na toâ. okantno je, no u drugu ruku je i ohrabrujuće. Mislim da su upravo te dvije poruke učinile eksperiment toliko slavnim", dodaje Le Texier.
U anketama provedenim 2014. i 2015. godine, Richard Griggs i Jared Bartels zasebno su doli do otkrića da gotovo svaka knjiga uvoda u psihologiju koja postoji na tritu sadri Zimbardov narativ eksperimenta, uglavnom nekritički prenesen.
-->
Zaključak svega
"Kada sam čuo za tu studiju, samo sam pomislio 'Pa naravno da je to istina'. Bio sam nekritičan. Svi smo bili nekritični", prisjeća se Frances Cullen, jedan od najvanijih kriminologa u zadnjih pedeset godina. Studija je svima pruila jasan dokaz nečega to su svi već znali - da je zatvorski sistem nečovječan.
Ipak, mnogi kriminolozi danas se slau oko toga da zatvori nisu toliko beznadni. Postoje čak i programi rehabilitacije, kroz koje se zatvorenicima pomae da poprave svoj ivot, nauče neto novo ili doprinesu svojoj zajednici.
U međuvremenu naslijeđe Zimbardovog rada i dalje opstaje. Iako je Zimbardo promijenio svoju prvotnu priču o eksperimentu i potvrdio da zatvorenici nisu bili olako puteni van na slobodu, te da je David Jaffe igrao vanu ulogu pri određivanju pravila za čuvare, sebe smatra drutvenim aktivistom jer je zatvorska reforma za njega uvijek bila vana prilikom provedbe eksperimenta. No tvrdi da nije bila razlog zbog kojeg je pokrenuo studiju.
Na kraju dugačkog, napetog razgovora, upitao sam ga smatra li da će objava Le Texierove knjige promijeniti način na koji ljudi doivljavaju taj eksperiment.
"Ne znam," rekao je umorno. "Na neki način me i nije briga. Moj trenutni problem jest da ne elim vie gubiti svoje vrijeme. Nakon ovog razgovora s Vama, neću vie davati nikakve intervjue o tome. To je gubitak vremena. Ljudi mogu reći to god ele. To je trenutno najpoznatija psiholoka studija u povijesti. Nema druge studije o kojoj ljudi razgovaraju i pedeset godina nakon nje".
Zimbardo je proveo mnogo vremena zadnjih pedeset godina odgovarajući na pitanja o najmračnijih est dana njegova ivota, postajući time na neki način i sam zarobljenik uspjeha tog eksperimenta.
Unatoč tome, nakon pregledavanja nekih Le Texierovih dokaza, autor udbenika Greg Feist rekao mi je da namjerava zauzeti otriji stav u nadolazećem izdanju knjige Psihologija: Perspektive i poveznice.
"Nadam se da će doći trenutak, sada kada znamo to to znamo, u kojem će Zimbardov narativ umrijeti," rekao je Feist. "Naalost, to se neće dogoditi uskoro, no nadam se da će se dogoditi. Jer mislim da je toâŚ"
Feist se zaustavio, traeći odgovarajuću riječ, a onda se zadovoljio jednom vrlo jednostavnom: "To je la", zaključuje Ben Blum za Medium.