Info: Ako imate neke nejasnoæe, pitanja, primjedbe, sugestije,..i dr. u vezi ovog podforuma javite se privatnom porukom moderatorima


FORUM : Religija i filozofija : Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... Last Page >>
New Topic Post Reply
Pošiljalac Poruka
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

TUZLA – SAMOSTAN I ŽUPA SV. PETRA APOSTOLA

U sjeveroistoènoj Bosni franjevci su imali nekoliko samostana nastalih u 14. i 15. stoljeæu. Dolaskom osmanske sile oni su nestajali u razaranjima, ali su se neki uspjeli održati više od dva stoljeæa pod novom, njima neprijateljskom, vlasti.

Teško je toèno odrediti kada su se franjevci nastanili u Tuzli (Solima). No najvjerojatnije je da su tamo podigli samostan koncem 14. ili u prvoj polovici 15. st. God. 1447. spominje se samostan Sv. Marije u Gornjoj Tuzli (Gornjim Solima). Sljedeæi spomen nalazimo kod franjevaèkog povjesnika L. Waddinga, koji pod godinom 1506. navodi samostane u Gornjoj i Donjoj Tuzli. Zatim se gornjotuzlanski samostan spominje 1514. god. Crkvu u D. Tuzli nalazimo spomenutu u turskim dokumentima 1533., a 1548. god. spomenut je i samostan s crkvom posveæenom Sv. Petru.

U prvim desetljeæima 16. stoljeæa, bosanski franjevci su izloženi teškim progonima. Tako je 1538. razoren franjevaèki samostan u Zvorniku, a crkva pretvorena u džamiju. Franjevci su napustili Zvornik, ponijeli su sa sobom èudotvornu Gospinu sliku i nastanili se u Gornjoj Tuzli. Zvornièki franjevci nisu dugo tu ostali. Oni su 1541. morali napustiti taj samostan, te su se nastanili na Gradovrhu zajedno s gornjotuzlanskim franjevcima. Samostan na Gradovrhu podigla je bogata plemiæka obitelj Maglaševiæ (ta se obitelj spominje pod više prezimena: Siæ, Soiæ, Suiæ, Pavièeviæ i Paveševiæ). Samostan na Gradovrhu, u blizini današnje Tuzle, neko se vrijeme nazivao gornjotuzlanskim. Približno u to vrijeme franjevci samostana Sv. Petra u D. Tuzli morali su se preseliti iz središta na rubni dio grada.

Tijekom 17. st. u gradovrškom samostanu stalno je živio i djelovao veæi broj franjevaca (barem deset do petnaest), a pod konac sedamdesetih godina toga stoljeæa u njemu je živjelo èak 40 èlanova i desetak ðaka. Pastorizirali su pet župa: Gradovrh, Brku, Dragunju i Korjenitu.

U gradovrškom samostanu umro je 1623. god. fra Petar Zlojutriæ-Soljanin, misionar u Bugarskoj i biskup u Sofiji, na svom povratku iz Rima u Bugarsku.

God. 1688. u jeku Beèkog rata, franjevci su prisilno napustili Gradovrh i preselili se u Baè, a njihov se novi samostan sve do 1705. nazivao gradovrškim. Oni su sa sobom iz Gradovrha ponijeli Gospinu sliku, naslikanu 1685. god., koja je do danas oèuvana. S njima je iselilo i oko 3.000 katolika.

Franjevci samostana u D. Tuzli bili su izloženi progonima takoðer i u drugoj polovici 16. st. Tako su god. 1570. morali prebjeæi u samostan Sv. Ilije u Modrièi, ali su se uskoro vratili. God. 1580. samostan je izgorio. Ubrzo je, meðutim, podignut novi, što govori da požar nije izbio zbog nasilnog podmet­anja, pa je lakše bilo dobiti dopuštenje za gradnju.

U prvoj polovici 17. st. franjevci su opsluživali tri župe: Tuzla, Graèanica i Pojalje. Ova zadnja je do sredine stoljeæa nestala, tako da su kasnije preostale samo dvije.

U vrijeme Beèkog rata (1683-99) franjevci su sve više izloženi nasilju i pljaèkama. Iz tog su razloga i oni, poput gradovrških, bili prisiljeni napustiti svoj samostan 1690. god., te su s velikim brojem katolika preselili u osloboðene hrvatske krajeve preko Save.

Franjevci su u Tuzli ubrzo, kupivši komad zemljišta s kuæom, iznova zapoèeli s pastoralnim radom meðu preostalim katolicima. Tuzla je tako poèetkom 18. st. bila jedina župa u cijeloj sjeveroistoènoj Bosni. Samostan, meðutim, nije obnovljen.

U l8. st. broj se katolika u tuzlanskoj župi poveæava. Prema popisu iz 1743. god. tamo su bila l.292 katolika, a 1768. god. 2.305. God. 1762. u Tuzli nalazimo župnu kuæu i drvenu kapelicu. Župnik je ipak iz razloga sigurnosti stanovao po kuæama u okolnim selima. God. 1776. nalazimo sjedište župnika u Lipnici, a 1840. u Husinu. Konaèno je 1852. god. sjedište župe preneseno u Tuzlu. Kroz sve to vrijeme u Tuzli nema crkve. Bogoslužje se obavljalo u maloj kapelici, odnosno na otvorenom prostoru. God. 1871-72. podignuta je crkva u Trnovcu (dio Tuzle), buduæi da se nije moglo dobiti zemljište, gdje je nekoæ bio samostan. Nacrt za crkvu izradio je graditelj Antun Linardoviæ iz Tuzle.

Nakon dva desetljeæa crkva je postala ruševnom, a i nije više mogla udovoljavati naraslim potrebama. God. 1893-94. podignuta je nova pored ruševina negdašnjeg samostana. Projekt za crkvu u neogotièkom slogu izradio je Josip Vancaš. Crkva je bila ukrašena s nekoliko kipova i slika, raðenih u tradiciji umjetnièkog obrta. Iz tirolskih radionica potjeèu kipovi: Marija s Kristom (bojeno drvo, 1854. god.) i Sv. Juraj (radionica F. Stuflessera). Izmeðu 1928. i 1933. nabavljeno je nekoliko kipova od drveta: Srce Isusovo, Sv. Josip, Sv. Anto, Gospa, Sv. Ivan apostol i Sv. Mihovil. God. 1930. crkvu je iznutra oslikao slikar J. Pellarini (534 èetvorna metra zidnih slika).

Tuzla je poznata po rudnicima soli, po èemu je grad i dobio ime. Zbog pre­komjernog crpljenja soli, tlo se u pojedinim dijelovima grada poèelo slijega­ti. To je uzrokovalo urušavanje mnogih zgrada, meðu kojima i župne crkve. Prva sanacija izvršena je 1964. god. Pokazalo se da je to samo privremeno rješenje. Zbog daljnjeg tonjenja tla, crkva se, jedno desetljeæe kasnije, poèela ponovno urušavati. Bilo je oèigledno da se ne može spasiti i da æe se morati graditi nova. Nakon višegodišnjeg odugovlaèenja opæinskih vlasti da izdaju dopuštenje, god. 1983. zapoèela je izgradnja nove crkve. Prva služba Božja održana je u njoj na Božiæ 1985. god. Zajedno s crkvom izgraðen je i novi samostan (1984-86), koji s njom èini jedan arhitektonski kompleks. Projekt za crkvu i samostan izradio je arhitekt Zlatko Ugljen. Obje zgrade predstavljaju jedno moderno i lijepo zdanje. Crkva ima tri zvona nabavljena 1927. god.

Orgulje od 17 registara izgradio je graditelj Jenko 1961. god.

Unutrašnje ureðenje crkve zapoèinje 1989. god. kada je slikar Ivan Lackoviæ-Croata izradio postaje križnog puta koje su postavljene i blagoslovljene poèetkom korizme 1990. Veliku oltarnu sliku izradio je 1990. godine. Vasilije Jordan. Slika, velièine 420x310 cm, posveæena je Sv. Petru apostolu, zaštitniku župe.

Podružne crkve izgraðene su u Križanima 1971. (zvonik dograðen 1990), te u Tetimi i Donjoj Grabovici 1988-90. god. Za crkvu u Tetimi slikar Slavko Babiæ iz Tuzle izradio je postaje križnoga puta, te slike Sv. Ante i Majke Božje. U župi se nalazi i osam kapelica.

Prethodna zgrada samostana izgraðena je god. 1899. Nakon zadnjega rata državne su vlasti oduzele dio samostanskih prostorija i tako je ostalo sve do preseljenja franjevaca u novi samostan 1986. god., kada je stara zgrada prestala biti franjevaèko vlasništvo. Zbog bogate povijesne tradicije tuzlanski su franjevci inicirali oživljavanje negdašnjeg samostana. To je i uèinjeno 1964. god., tako da je Tuzla ponovno postala jedno od samostanskih središta bosanskih franjevaca.



Tuzlanski samostan posjeduje više od dvadesetak umjetnièkih djela, pretežito iz novijeg vremena. Ima ih i starijih - iz 18. stoljeæa: Madona sa Sv. Benediktom i Sv. Agnezom, talijanskog podrijetla, te Uznesenje Marijino od nepoznatog majstora. Od djela suvremene umjetnosti posebno mjesto ima slika Ive Dulèiæa Posljednja veèera (ulje na platnu), koja je jedno od zadnjih ostvarenja velikoga slikara. Od drugih umjetnika zastupljeni su Z. Grgiæ, S. Šohaj, N. Pivac, ?. Seder, Lj. Lah i dr.

Tuzlanska župa imala je 1813. god. 3.779 katolika, 1877. god. 2.211, te 1935. god. 6.900. Od nje se tijekom vremena formiralo nekoliko novih župa: Breške (1824), Moranèani (185, Lukavac (1910), te u novije vrijeme Šikara (1986). Pod konac osmanske vladavine franjevci su u Tuzli osnovali puèku školu, koju su sami vodili, a podigli su i školsku zgradu 1869. god.

Župa Tuzla imala je 1991. god. 5.025 katolika (1974: 9.000; smanjenje zbog podjele župe). Danas je u župi 4.968 župljana u 2003. obitelji. Župu tvore sljedeæa naselja: Tuzla, Bukinje, Divkoviæi, Grabovica (Gornja i Donja), Kolovrat, Kosci, Križani, Orašje, Simin-Han, Slavinoviæi, Solina, Svojtina, Šièki Brod i Tetima.

(Franjevacki samostan)

20-07-2009 at 22:47 | Ukljuèi u odgovor
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

Hodocašce i duhovna obnova na izvorima franjevacke karizme kod nas

Franjevci tuzlanskog samostana, na èelu s gvardijanom fra Zdravkom Anðiæem i braæom koja pripadaju tuzlanskom samostanskom podruèju, na originalan su naèin obavili svoju mjeseènu duhovnu obnovu u lipnju 2009. Povezali su je s hodoèašæem na svoje izvore u Srebrenicu u povodu 800. obljetnice franjevaèke karizme.


Na hodoèašæe su pozvali i dijecezanske sveæenike tuzlanskog dekanata, na èelu s dekanom preè. Perom Iljkiæem, župnikom u Lukavcu, a sudjelovale su u èetiri redovnice, od kojih su tri iz družbe Kæeri milosrða koja se takoðer temelji na franjevaèkoj duhovnosti, a koje djeluju u župi Šikara.

Tako se njih 19 (8 franjevaca, 7 dijecezanskih sveæenika i 4 redovnice) uputilo automobilima iz Tuzle u Srebrenicu, gdje im je duhovnu obnovu predvodio mons. Anto Orlovac, generalni vikar iz Banje Luke. Domaæin toga hodoèašæa bio je fra Martin Antunoviæ, direktor Katolièkog školskog centra „Sveti Franjo“ u Tuzli koji pastoralno poslužuje katolièke vjernike u Zvorniku i Srebrenici, koji je spremno primio hodoèasnike i obogatio ih brojnim povijesnim podatcima iz prošlosti Srebrenice i franjevaca u njoj.

Na mjestu gdje je niknula zaslužna franjevaèka provincija Bosna Srebrena, u novoj kapelici na temeljima nekadašnje crkve u Srebrenici, nakon moljenja Srednjega èasa iz Èasoslova i pokornièkog dijela s prigodom za sakrament pomirenja, slavili su sv. misu u èast Svetomu Križu, pod èijom zaštitom stoji cijela Provincija.

Predvoditelj je u širem nagovoru u okviru misne homilije èestitao franjevcima veliku obljetnicu i pohvalio inicijativu da tom prilikom poðemo na izvore franjevaštva kod nas kao hodoèasnici koji žele osvježiti svoju vjeru i vjernost te moliti za milost vlastitog vjernog služenja, jer, kako reèe: „Kad se vraæamo izvorima, onda propitujemo kako je to nekoæ bilo, kako je to zapoèelo, kojim žarom je ovdje zapaljena vatra koja je odavde svojom toplinom grijala sve do jadranskih žala, do Slavonije, do Budima, Arada i Sofije“.



Za prve franjevce reèe da su bili misionari i vjerovjesnici, te širitelji kulture kojima „granice nisu bile ni Europska Unija, ni Zapadni ni Istoèni Balkan“, nego „su išli tamo gdje su bili ljudi želji Boga, žedni njegova spasenja, njegove istine i ljubavi“.
Istaknuo je povezanost franjevaca i vjernog hrvatskog Božjeg puka s križem Isusovim kroz cijelu povijest kao vjernost najveæoj Ljubavi koja je hodala ovom zemljom – Isusom Kristom, èiju ljubav upravo simbolizira križ.

A odgovor naših preða na tu ljubav bila je vjernost do muèeništva. Iznio je niz sluèajeva, gdje se spominju franjevaèki muèenici, a èak ni za sveæenike na znaju se imena, a kamoli za druge vjernike. Tako se neki navode poimenièno, a drugi nerijetko ovako: „fra Matej iz Višegrada i drugovi muèenici“, a ima ih još sedam, kojima se ne znaju imena; „Bihaæki muèenici“, ne zna se ništa potanje o njima; „fra Gabrijel iz Poljana, fra Matija iz Jajca i drugovi, sveæenici i muèenici“, a ne zna im se ni imena ni broj; „èetiri bezimena franjevca“, „Konjièki muèenici“ tj. 12 franjevaca, itd.



A muèeništvo, je najveæi izraz vjernosti Bogu i osobne svetosti. Govor o našim muèenicima nema za cilj „da se mi na raèun njihovih zasluga smatramo muèenicima ili da tražimo (samo)sažaljenje, nego da vidimo koliko je svetosti i vjernosti Bogu ostvareno tu meðu nama“ i da nam to svima bude poticaj za našu veæu vjernost i radosno služenje Bogu i njegovu narodu. Istaknuo je svoju radost što je i sam mogao sudjelovati u tome hodoèašæu, te što su u njemu sudjelovali u bratskom radosnom ozraèju redovnièki i dijecezanski sveæenici, koji složno djeluju jedni uz druge tamo gdje ih je Bog postavio.

Nakon radosnog druženja u lijepoj prirodi srebrenièkih šuma, u povratku su hodoèasnici svratili i u memorijalni centar žrtvama genocida nad Bošnjacima u proteklom ratu u Potoèarima.

TABB

20-07-2009 at 22:53 | Ukljuèi u odgovor
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

Proslava sv. Ilije u Doknju

Na blagdan sv. Ilije 20. 07. 2009. godine, s misom u 11 sveèano smo poslavili ovog našeg zaštitnika. Misu je predvodio o. gvardijan fra Zdravko Anðiæ. S njim u koncelebraciji su bili velè. Marinko Mrkonjiæ župnik na Husinu i domaæin župnik fra Franjo.Na misi su sudjelovali štovatelji sv. Ilije Dokanjci i njihovi gosti. Crkva je bila puna vjernika. O. gvardijan je nadahnuto govorio o sv. Iliji, kako je cijeli život neustrašivo borio se za Boga i za Božju stvar. On se nije bojao nikoga. Èak je i svog kralja ukorio zbog njegova pokvarenog života, što ga je ovaj progonio, pa je Ilija morao bježati iz svoje zemlje. Za Boga se isplati boriti, za Boga se isplati živjeti, poruèio je o. gvardijan u propovijedi. Poslije mise, pred crkvom je bilo svirke, pjesme i kola, kao i radosnog druženja. Sveti Ilija èuvaj svoje Dokanjce!

(župa Breške)

25-07-2009 at 17:17 | Ukljuèi u odgovor
Nixon
Nivo: Forumas sa iskustvom

Registriran(a): 18-05-2009
Lokacija: Dinarski masiv
Odgovori: 192
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

Zaboravljeni obièaji,

Tetovaže,

do prije 15 godina u tuzlanskom kraju živjele su posljednje osobe sa tetovažama na rukama tj šakama. Prema nekim podatcima obièaj tetoviranja gornjeg dijela šake seže u pred slavenska vremena, u poèetku su ornamenti oznaèavali plemensku ili plemiæku pripadnost, a dolaskom osmanlija i vjersku. Na ovaj naèin se odvraæalo osmanlije da posežu za mladim katolicima.

Tetovaže su podjednako imali i muškarci i žene, obièno su to bili stilizovani križevi i svastike ukraseni raznim oblicima kakvi se mogu naæi i na srednjovijekovnim nadgrobnim spomenicima, tj steæcima i detaljima na narodnoj nošnji. Ove tetovaže prvo nestaju kod muškaraca dolaskom austrougarske vlasti, a zadnje žene se tetoviraju 1945 godine, kada je pod pritiskom nove vlasti taj obièaj zabranjen.




Obièaj je bio rasprostranjen širom bosne, a najaèe u centralnoj bosni oko sjedišta starih bosanskih kraljevina

02-08-2009 at 22:17 | Ukljuèi u odgovor
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

Malo iz komšiluka

Održano “Posavsko sijelo” u Gradaècu

Hrvatsko kulturno društvo (HKD) “Napredak” iz Gradaèca juèer je u tome gradu organiziralo tradicionalnu manifestaciju “Posavsko sijelo”, na kojoj je sedam KUD-ova iz BIH i Hrvatske prezentiralo tradicionalne narodne nošnje, obièaje i igre Hrvata Bosanske posavine i tuzlanskog kraja.

“Posavsko sijelo” zapoèelo je mimohodom KUD-ova gradskim ulicama, a nastavljeno narodnim plesovima i muzikom Ilije i Marka Begiæa na platou “Špar centra”. Na “Sijelu” su se okupile brojne istaknute osobe iz javnog, kulturnog i vjerskog života te preko hiljadu gostiju iz Bosanske posavine i šire.

Generalni pokrovitelj ovogodišnjeg “Posavskog sijela” zamjenik ministra sigurnosti u Vijeæu ministara BiH Mijo Krešiæ kazao je kako ovom manifestacijom Hrvati posavskoga kraja èuvaju svoju kulturu, tradiciju te obièaje svojih predaka.

(FENA)

04-08-2009 at 00:19 | Ukljuèi u odgovor
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

U Drijenèi 7. kolovoza predstavljena je monografija "Drijenèa - zavièaj u rijeèi i slici". O Knjizi su govorili: fra Leon Kikiæ, fra Ivan Nujiæ i fra Miro Jeleèeviæ. Moderator je bio fra Franjo Niniæ.

Drijenèa - zavièaj u rijeèi i slici

U ovoj monografiji æe osobito Drijenèani naæi mnoštvo informacija o svom zavièaju, na nekim æe fotografijama prepoznati možda sebe ili nekoga od svojih, vratit æe usahlo pamæenje, imat æe što lijepo i korisno pružiti svojim pokoljenjima o sebi samima.

Iz Predgovora Ivana Šarèeviæa

O monografiji

Suvremeni francuski filozof Alain Finkelkraut na jednom je mjestu napisao da „sadašnjosti uopæe ne trebamo priteæi u pomoæ jer ona je uvijek tu. Prošlost, naprotiv, moramo uhvatiti za rukav kao utopljenika. Ono što je postojalo zauzima u biæu tek mjesto koje mu mi dajemo.“
Doista, gleda prošlosti se neprestano vodi bitka izmeðu pamæenja i zaborava.



Takvu jednu bitku radeæi na realizaciji ove monografije o Drijenèi, na inicijativu župnika fra Marka Antiæa, vodila je jedna ne tako mala grupa ljudi da bi kroz rijeèi i fotografije zaboravu iz šaka otrgnuli prošlost Drijenèe, ali i njezinu sadašnjost koja iz dana u dan postaje prošlošæu.



Naime, navikli smo da se monografije prave o velikim i znaèajnim mjestima, da se u njima govori o turistièkim atrakcijama i da se njima pune police knjižara u velikim gradovima koje æe turisti razgrabiti èim doðu u priliku za to. No, monografija o Drijenèi nije nastala ni iz tih ni iz sliènih razloga. Ona je nastala kao plod svijesti da Drijenèi prijeti doslovni nestanak. Jer, svima nam je dobro poznato da su u Drijenèi ostali samo oni koji ili nisu imali kamo otiæi s nadom da æe im tamo biti bolje, ili pak oni kojima Drijenèa izaziva osjeæaj ponosa i dragosti što ih je Bog pozvao u život baš u njoj. Stoga je ova monografija pokušaj da se njome Drijenèa makar kroz rijeèi i fotografije otkine zaboravu, da se pokaže kako i ovaj kraj skriva i pamti mnoge vrijednosti i ljepote zbog kojih vrijedi ostati, zbog kojih vrijedi neprestano se u nju vraæati, èuvati je i voljeti kao svoju.



Nakon Predgovora i uvodnih rijeèi, u prvom od šest poglavlja, koliko ih knjiga sadrži, opisane su glavne zemljopisne i prirodne karakteristike Drijenèe; drugo predstavlja sažet prikaz povijesti mjesta s naglaskom na problematici iseljavanja; treæe pruža uvid u demografske promjene i porijeklo pojedinih rodova; u èetvrtom, najopsežnijem, opisana je župa Drijenèa: njezini korijeni i razvoj od osnutka 1986. godine, župna crkva i njezino umjetnièko ureðenje kojim bi se mogle ponositi i mnoge puno bogatije, perspektivnije i brojnije župe, razlièite puèke pobožnosti i obièaji vezani za pojedine blagdane i kultna mjesta te popis župnika; u petom poglavlju prikazane su kulturološke znamenitosti Drijenèe: opæa etno-kulturalna obilježja, graditeljstvo, obièaji, groblja i nekropole steæaka, školstvo, karakteristike mjesnoga govora, narodna nošnja i lovstvo; posljednje poglavlje donosi župne statistike te popis poginulih i nestalih Drijenèana u posljednja dva rata te izbor iz literature u kojoj se spominje Drijenèa. Monografija je obogaæena velikim brojem starijih i novijih fotografija kojima su tekstovi, pisani sažeto i informativno, zorno ilustrirani.



Svojim sadržajem monografija predstavlja vrijedno djelo bez èije se uporabe neæe moæi pisati ni jedan povijesno-kulturološki prikaz ovoga kraja. Naravno, ukoliko to itko ikada i bude èinio! Ali zato sigurno ima veliku vrijednost i znaèaj za Drijenèane, ma gdje se oni nalazili.
Jasno je da su mnogi Drijenèani vidjeli i objektivno ljepših, i bogatijih i znamenitijih dijelova svijeta. Vjerojatno su imali i bolje i veæe monografije u svojim rukama, one koje su pravljene u vremenu izobilja, za èija izdavanja nije trebalo tražiti sponzore jer one same sebe sponzoriraju, onakve kakve se mogu kupiti u svim knjižarama u svim gradovima svijeta… No ipak ne treba iz vida izgubiti jednu veliku istinu koju ja èesto volim ponavljati: Ljepota svih krajeva svijeta mjeri se oèima, a samo rodnog kraja dušom!
Stoga svi oni koji se nazivaju Drijanèanima i Drijenèankama, ne samo da bi trebali ovu knjigu imati, ne samo ni da bi ju trebali proèitati, nego bi njezin sadržaj trebali dobro nauèiti i to znanje prenositi svojoj djeci, ali i svima onima koji im postave pitanje po èemu je ta Drijenèa posebna, lijepa i vrijedna. Doista bi bilo licemjerno reæi da se Drijenèu voli, a ne poznavati ju. Jer svi znamo da se ono što se ne poznaje ne može ni voljeti!

Z.Anðiæ

[Edited by cupo on 10-08-2009 at 23:14 GMT]

10-08-2009 at 23:13 | Ukljuèi u odgovor
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

Župa Breške slavi 170 godina postojanja

Povodom obilježavanja 170 godina postojanja ovih dana župa Breške æe nizom manifestacija obilježiti ovaj jubilej.

14.augusta u 16h u lokalnoj crkvi biæe upriliæena promocija knjige "Župa Breške". Knjiga je prožeta zapisima o ovoj tuzlanskoj mjesnoj zajednici, a tekstovi su obogaæeni i slikama.



Knjiga govori i o istoriji župe Breške kroz njezinih 170 godina. O knjizi æe govoriti fra Franjo Niniæ i fra Leon Kikiæ, te autor Mijo Frankoviæ.

Posjetioci promocije moæi æe kupiti knjigu po cijeni od 30KM (15 eura).

Nakon promocije knjige biæe uprilièena sveèana sveta misa za bolesne i nemoæne. Misu æe predvoditi misionar p.Drago, na kojoj æe i propovijedati. Nakon mise slijedi susret mladih i razgovor sa misionarom.

15.augusta na Dan župe biæe služena sveèana misa koji æe predvoditi nadbiskup vrhbosanski uzoriti kadrinal Vinko Puljiæ.

Ove godine jubilej obilježavaju i èasne sestre Družbe Kæeri Božije Ljubavi iz Brešaka. Majka Franciska prije 125 godina je u ovom mjestu otvorila samostan u kojem je i otvorena prva osnovna škola.

13-08-2009 at 17:31 | Ukljuèi u odgovor
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

Promivisana knjiga „Župa Breške“

U okviru obilježavanja 170 godišnjice postojanja župe Breške, danas je promovisana prva knjiga o ovoj drevnoj župi. Knjiga pod nazivom „Župa Breške“ djelo je autora Mije Frankoviæa. Knjiga „Župa Breške“ nastala je iz potrebe da se ovjekovjeèi rad i postojanje jedne od najstarijih župa u Bosni i Hercegovini, župe Breške. Knjiga je na neki naèin zavièajni spomenar. U njoj su sabrane najvažnije etape u historiji ove župe, sadržaji njene kršæanske tradicije te bogatog kulturnog nasljeða ovog kraja. U knjizi „Župa Breške“ èitatelj æe se susresti sa bogatom kulturnom baštinom ovog kraja i naroda, a podjeljena je u 5 poglavlja. Zanimljiva je èinjenica da je knjiga „Župa Breške“, prva knjiga koja je objavljena nakon 170 godina postojanja župe. Autor za to krivi nepostojanje duhovnog jednistva meðu narodima u našoj zemlji. Sutra u 11 sati, na blagdan Velike Gospe u Breškama æe biti služena sveèana sveta misa, koju æe predvoditi uzoriti kardinal Vinko Puljiæ.

14-08-2009 at 17:59 | Ukljuèi u odgovor
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

tnx sefe za info


Katolici danas slave Veliku Gospu

Katolici u bosanskohercegovaèkim župama danas slave blagdan Uznesenja Blažene Djevice Marije, u narodu poznatiji kao blagdan Velike Gospe.
Brojni vjernici danas æe hodoèastiti u marijanska svetišta u BiH u kojima æe se služiti sveta misa. Tako se veliki broj hodoèasnika oèekuje u marijanskim svetištima u Meðugorju, Širokom Brijegu, Èitluku, Rami na Šæitu, Stupu, zatim u Kreševu, Docu kod Travnika, Komušini, Tuzli, Jajcu i Banjoj Luci.

U drevnom Gospinu svetištu Vrhbosanske nadbiskupije u Komušini i na Kondžilu ovogodišnja proslava Velike Gospe uz liturgijsko-molitveni program bit æe obilježena poèetkom ureðenja i izgradnje Gospina svetišta na Kondžilu te ureðenja ''Spomen parka'' na sve hrvatske žrtve ovoga kraja na temeljima porušene stare župne crkve. Program proslave poèeo je jutros u 6 sati, a centralnu svetu misu predvodi pomoæni vrhbosanski biskup Pero Sudar.

Sveèano misno slavlje u crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije u Širokom Brijegu poèelo je u 11 sati, Misu predvodi fra Ivan Sesar, provincijal Hercegovaèkih franjevaèke provincije.

U sarajevskom naselju Stup centralno misno slavlje bit æe održano u 19 sati, a prevodit æe ga, s procesijom i zavjetnom slikom Gospe, vrhbosanski nadbiskup kardinal Vinko Puljiæ.

Blagdan Velike Gospe je najveæi blagdan posveæen Majki Božjoj i slavi Marijino uznesenje na nebo dušom i tijelom. To je ujedno najveæi blagdan posveæen Majki Božjoj, iako je rijeè o najmlaðoj od èetiri dogme koje je Crkva tokom svoje historije definirala o Isusovoj Majci.

Nauk o Marijinu uznesenju na nebo, proglasio je papa Pio XII., 1. studenog 1950. Tome prethodi duga tradicija, stara gotovo kao i samo kršæanstvo. Mnogi crkveni oci i sveci poput sv. Bernarda, sv. Antuna Padovanskoga i dr., kroz stoljeæa su razmatrali i pisali o Marijinu uznesenju na nebo.

Blagdan Velike Gospe slavi se u velikom broju država, najviše u Europi i Južnoj Americi. Održavaju se procesije i festivali. Anglikanci i luterani slave blagdan, ali bez službenog spominjanja rijeèi "uznesenje".

(FENA)

Breške :15.augusta na Dan župe biæe služena sveèana misa koji æe predvoditi nadbiskup vrhbosanski uzoriti kadrinal Vinko Puljiæ.

15-08-2009 at 11:39 | Ukljuèi u odgovor
cupo
Nivo: Forumski doajen
Registriran(a): 21-10-2003
Odgovori: 24024
IP: Maskiran


View Profile Send Email to User Send Private Mesage to User
icon Re: Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli
Bez chatanja molim

15.08.2009

Kardinal Vinko Puljiæ u Breškama

Vrhbosanski kardinal Vinko Puljiæ predvodio je Misno slavlje održano u èast blagdana velike Gospe u Breškama. Katolici u bosanskohercegovaèkim župama danas slave blagdan Uznesenja Blažene Djevice Marije, u narodu poznatiji kao blagdan Velike Gospe. U svojoj poruci vjernicima, nadbiskup vrhbosanski kardinal Vinko Puljiæ istakao je da blagdan Uznesenja Blažene Djevice Marije okupi najveæi broj vjernika na misnim slavljima, jer ova svetkovina ujedno slavi i dostojanstvo èovjeka. -Bog, to je ljubav. Bog je iz ljubavi stvorio muškarca i ženu i povjerio im jedan sveti zadatak. Ali èovjek sve oskrnavi, pa èak i sveti zadatak koji im je Bog dao. A dao im je da prihvataju od Boga djecu i da ih odgajaju. To je zapravo plod ljubavi, jer Bog je želio da èovjek s njim uèestvuje u stvaranju svijeta, i to najljepšeg djela, a to je ljudski život. To je ljudima povjereno kroz jedno zajedništvo koje se zove brak. Pa ako nam je to Bog dao kao svetost, ne smijemo to rušiti. Sve smo poèeli prodavati i kupovati, Vratimo dostojanstvo ženi, vratimo dostojanstvo njezinom tijelu. Ali pozivam i žene, vi morate same sebi vratiti dostojanstvo. Više ne zovemo majku koja nosi dijete blizu svog srca blagoslovljenom. Pozivam i muškarce koji bi trebali biti nosioci društva. Bog nije dao spolnost da bi ljudi bili razuzdani, dao je polnost da nas služi, da služi ljubavi i životu- poruèio je uzoriti kardinal Vinko Puljiæ okupljenim vjernicima.

(RTV SLON)

15-08-2009 at 19:07 | Ukljuèi u odgovor
Trenutno aktivni korisnici
Aktivni gosti: 38
Skriveni clanovi: 0
Aktivni èlanovi: 0
Sretan roðendan: Adnan_, Adnan_ IRAQ, Ajvi, antepavelic, goca, Herodot.H, joskobra, Lastavica, LilyL, nele73, Pasha_car_aga, rafa, SEMY_, Tuc-Muc-SRB, zaza
FORUM : Religija i filozofija : Obicaji i aktivnosti katolika u Tuzli New Topic Post Reply

Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... Last Page >>


Niste logirani? Nadimak / Username: Password: Sakrij mi ime
Zaboravili ste password?




Pregled tema u posljednjih 24 sata
Pregled poruka u posljednjih 24 sata
(dva dana, sedam, 30 dana)

Pregled pisanja foruma�a u posljednjih 24 sata

Skokni do foruma:

Kontaktiraj nas | tuzlarije.net

Powered by: STRING FORUM Version 1.0
Copyright 2001 STRING
Osmrtnicama ba smrtovnice